Més de 8.500 persones han gaudit de la dansa en la 37 edició de la cita cultural celebrada de 13 al 21 d’abril
El festival ha animat a la participació del públic amb iniciatives de mediació artística i espectacles participatius
El festival Dansa València impulsat per la Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport, ha reafirmat en la seua 37 edició la seua posició com a plataforma estatal de la dansa, servint del 13 al 21 d’abril com a epicentre clau per a la visibilització i comercialització de les arts del moviment al país.
Així, el certamen organitzat a través de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), ha marcat enguany una fita significativa en la seua trajectòria, amb un augment dels professionals nacionals i internacionals participants, un increment dels seguidors en xarxes socials i una pujada en la mitjana d’assistents als espectacles programats.
La directora de Dansa València, María José Mora, ha destacat que enguany “s’ha demostrat la nostra consolidació com a punt de trobada indispensable de la dansa per a la comunitat artística i el públic en general”.
“La voluntat del festival no és créixer en volum d’activitat i nombre d’assistents, sinó forjar i nodrir una comunitat d’agents molt selectes de les arts del moviment que propicie la creació d’una xarxa d’aliats i projectes comuns”, ha declarat Mora.
Així, en xifres de professionals, el festival ha experimentat un creixement gradual. En 2022 van ser 126, dels quals 52 procedien de la Comunitat Valenciana, 54, d’Espanya i 20, internacionals. L’any següent, van vindre 68 de la Comunitat Valenciana, 61, estatals, i 33, internacionals, que van sumar un total de 162; mentre que a aquesta edició van acudir 62 agents culturals valencians, 57 nacionals i 44 internacionals, procedents de 16 països diferents, la qual cosa llança un còmput total de 163.
Així mateix, com a fira i mercat de dansa, la cita cultural s’ha convertit en un esdeveniment únic a Espanya al qual acudeixen una notable representació d’agents culturals interns i externs. Eixe assentament com a espai de referència ha comptat aquest 2024 amb el suport de les comunitats autònomes de Canàries, Andalusia, Galícia, Balears, Navarra i Catalunya, així com de la Federació de Dansa i de la Fundació SGAE.
Durant el transcurs del festival, també es va posar de manifest el recolzament tant de La Xarxa Espanyola de Teatres, Auditoris, Circuits i Festivals de Titularitat Pública, que va programar una sèrie d’accions amb motiu del XV aniversari del circuit Dansa a escena, i de l’Acadèmia de les Arts Escèniques d’Espanya, la presidenta de les quals, Cayetana Guillén-Cuervo, va mantindre una trobada informal amb la directora de Dansa València, María José Mora, on va presentar les nominacions als segons premis Talía.
Baixen els espectacles, però puja la mitjana d’espectadors
Aquest 2024 han gaudit de les arts del moviment en Dansa València un total de 8.552 espectadors. La xifra difereix del total de la passada edició, xifrada en 9.882, perquè en 2024 hi ha hagut una funció menys en sales i dues menys al carrer que en 2023.
En contrast, el públic assistent a Dansa València ha augmentat en la seua mitjana per espectacle. En 2023, va haver-hi 4.690 espectadors en carrer amb una mitjana de 312 per espectacle, i 5.192 en sala, amb un percentatge d’ocupació del 93,47 per cent.
Aquest 2024, en canvi, s’ha registrat l’assistència de 3.600 persones en espectacles de carrer i no convencionals, que equival a una mitjana de 325, mentre que en sala van ser 4.952, la qual cosa correspon a un percentatge d’ocupació del 97 per cent.
Cal destacar la vocació de creació de públics del festival, amb espectacles que animen a la participació del públic i iniciatives de mediació artística. Entre les propostes que van convidar a la interacció es van trobar l’acció guiada ‘Me encanta bailar, pero se me da fatal’, del Colectivo Dánzate, que va posar a ballar despreocupadament a 200 persones al Parc Central; la ja habitual batalla urbana, que en la seua tercera edició, va congregar en la plaça de la Reina a 700 aficionats en un nou concurs d’estils que va reunir la comunitat dansística valenciana; i l’espectacle de la creadora gallega Paula Quintas ‘Multiperspectivas#2’, una peça que partia de la mirada de l’espectador i en la qual es va deixar espai per a la interacció.
“El festival ha presentat en la seua 37 edició una estudiada alineació d’espectacles que van més enllà de la tradicional experiència d’espectador per a oferir una experiència immersiva i única per a tots els assistents”, ha descrit María José Mora.
Pel que fa a la mediació, aquest 2024 va haver-hi una novetat en el tercer lliurament del recorregut guiat per la creació actual per a tres grups d’espectadors. En aquesta ocasió es va incloure un itinerari específic per a joves d’entre 14 i 16 anys que van conéixer de prop les peces triades, el context en el qual es produeixen, les motivacions i eines dels artistes que les creen de la mà de la periodista especialitzada en dansa i gestora cultural Sara Esteller.
Finalment, Dansa València també ha experimentat un increment significatiu en la seua comunitat en línia. En un mercat digital cada vegada més competitiu, la presència en xarxes socials juga un paper crucial en la connexió amb l’audiència.
Totes les plataformes han experimentat enguany un creixement que reflecteix l’interés continu de la seua audiència en un contingut rellevant, interactiu i de qualitat. El festival de les arts del moviment té comptes en TikTok, Twitter, Facebook i Instagram. Les tres últimes han vist incrementar-se el seu nombre de seguidors en un 3, un 6 i un 23 per cent, respectivament. Pel que fa a impressions, les publicacions en Facebook i Instagram han pujat aquest 2024 un 2.055 per cent.
Un ambient distés per a fer negocis
A més de les actuacions en viu, Dansa València també ha oferit una sèrie d’activitats complementàries, que han inclòs tallers, trobades professionals, tallers, la presentació del primer llibre que aborda la dansa tradicional a Espanya des d’un punt de vista històric, ‘Historia de la danza. Volúmen IV. Danza tradicional en España’, i la gravació de dos programes de Ràdio Nacional d’Espanya, La Sala i A compás.
“La nostra programació satèl·lit ha sigut dissenyada per a fomentar l’intercanvi d’idees i coneixements entre artistes i agents culturals. En conjunt, reflecteixen l’aspiració del festival de ser un catalitzador per al creixement i la promoció de les arts del moviment i molt concretament un aparador de la visibilitat de la creació valenciana”, ha argumentat la directora.
Dansa València ha acollit fòrums de discussió i sessions de ‘networking’ per a fomentar la col·laboració i l’establiment de contactes entre artistes, directors, gestors culturals i altres professionals del sector. En aquesta edició, amb una especial mirada al mercat francés.
Durant dues jornades, en la iniciativa ‘Nice to meet you’, es va animar a un grup d’artistes a compartir el seu treball en procés i rebre comentaris constructius en un entorn de suport i crítica reflexiva. Aquesta activitat va estar coorganitzada per la Fundació SGAE. En total van assistir 150 programadors i gestors que van atendre les propostes de 18 creadors en cada sessió.
El primer dia es va iniciar amb una roda de presentacions ràpides de projectes i va acabar amb una trobada informal per a connectar-se entre professionals, mentre que en la segona jornada, el focus va estar posat en l’acostament al ric ecosistema de la dansa en el sud de França. La finalitat era connectar la nostra creació amb la de les institucions artístiques d’aquest territori pròxim.
Compromís amb els creadors emergents
Un dels aspectes més destacats de Dansa València és el seu compromís amb la promoció i de nous talents emergents. A través de programes de suport, tallers de formació i residències artístiques, el festival brinda oportunitats úniques perquè joves ballarins i coreògrafs presenten el seu treball davant una audiència més àmplia i establisquen contactes valuosos dins de la indústria.
En eixa línia, el festival va proposar, per primera vegada, un recorregut pels espais de creació local Pluto, El Consulado i Espai LaGranja. La visita va permetre als professionals participants acostar-se als processos de creació dels seus artistes residents: Javier Hedrosa, Bárbara Sánchez i Colectivo Sin Par,, respectivament.
De la mateixa manera, i com és habitual, es van organitzar tres pràctiques formatives per a artistes per part de creadors programats aquesta edició. Els fundadors de Led Silhouette, Martxel Rodriguez i Jon López, van impartir el seu taller ‘Hechos de otros cuerpos’ en el Conservatori Superior de Dansa de València Nacho Duato, mentre que l’Espai LaGranja va ser la seu del taller d’Alberto Velasco, ‘¿No ves que estoy ardiendo?’.
Aquesta iniciativa constitueix una valuosa oportunitat per al desenvolupament professional i la inspiració creativa.