El festival renova la seua col·laboració amb la Universitat de València, el mercat professional Fira B! de Balears, el Laboratorio de Artes Vivas de Canàries i el centre KVS de Brussel·les
Les artistes i companyies beneficiades enguany són Cia La Repetidora, Elsa Moreno, Eyas Dance Project i Julia Zac
El festival Dansa València, que impulsa l’Institut Valencià de Cultura (IVC), dinamitzarà la creació contemporània de la Comunitat Valenciana amb la posada en marxa en els pròxims mesos de residències artístiques en col·laboració tant amb institucions locals, com a estatals i internacionals.
L’objectiu d’este projecte és contribuir a sostindre i expandir la creació contemporània local a partir de sinergies amb altres espais de creació i exhibició còmplices.
En concret, el festival renova la seua col·laboració amb la Universitat de València, el mercat professional Fira B! de les illes Balears, Laboratorio de Artes Vivas (LAV) de Canàries i el centre KVS de Brussel·les, que aportaran recursos i coneixements especialitzats per a garantir la viabilitat d’esta iniciativa.
Així, el mes de setembre Dansa València envia a Julia Irango al Laboratorio de Artes Vivas de Canàries (LAV) per a una residència artística d’aprenentatge. A més, s’han tancat sengles residències tècnica i artística amb la Universitat de València.
D’altra banda, per al mes d’octubre s’ha seleccionat una peça coreogràfica per al mercat professional d’arts escèniques de les illes Balears, FIRA B!. Així mateix, s’ha renovat per tercer any consecutiu l’acord amb el KVS Brussel·les, pel qual este centre flamenc oferix una estada de creació en la Companyia Real de Teatre de la capital de Bèlgica.
La directora de Dansa València, María José Mora, ha destacat que este programa de residències de dansa “oferix a les artistes i companyies seleccionades l’oportunitat de treballar en entorns especialment dissenyats per a la creació artística”.
“La iniciativa busca proporcionar espais i recursos necessaris perquè coreògrafs i formacions locals desenrotllen els seus projectes, es connecten amb altres contextos artístics i enriquisquen l’escena cultural de la nostra comunitat”, ha valorat Mora.
Reinventar l’espai a Brussel·les
Julia Zac serà la creadora que desenrotlle en estos pròxims mesos una residència en el KVS, institució adscrita al Departament de Cultura, Joventut i Mitja del Govern de Flandes. Durant les seues dos setmanes d’estada en la capital belga, l’artista becada podrà no solament disposar d’un espai d’assaig, sinó també d’assessorament artístic i accés a la xarxa d’este centre de producció que és, a més, espai de residències.
L’argentina establida a València presenta en The Task of Moving, una coreografia que combina diferents tasques físiques i crea estructures temporals efímeres, “que apareixen i desapareixen com a figures fantasmals”. En la seua investigació és fonamental la idea de desplaçament com a manera d’habitar i reinventar l’espai.
L’estada en KVS té com a objectiu ampliar la investigació sobre la interacció del cos amb l’entorn, involucrant altres cossos en el procés. Zac planteja la creació d’una audioguia, l’elaboració de partitures coreogràfiques adaptades a l’espai del centre de creació flamenc i el registre de paisatges sonors.
El valor del carrer en el mercat balear
D’altra banda, la companyia Eyas Dance Project ha sigut la beneficiada amb la promoció, visibilitat i reconeixement que oferix participar en el mercat FIRA B!, organitzat per l’Institut d’Estudis Baleàrics. En esta edició, la col·laboració amb el mercat professional a Mallorca inclourà una invitació recíproca. Per este motiu, la selecció de la peça de carrer Oru & Kreya.
L’obra naix d’una investigació de moviment i raresa des d’un imaginari d’éssers no humanoides. Les seues dos entitats protagonistes viuen un intens viatge visceral en experimentar per primera vegada la forma humana. A partir d’esta fantasia intergalàctica, la representació és una dansa de criatures no terrenals que experimenten la intensitat sensorial humana.
A més de la selecció d’Eyas Dance Project, els responsables de la fira continuen estudiant la creació valenciana amb vista a incorporar una altra proposta a la programació.
Afinar a Tenerife
En abril el Laboratorio de Artes Vivas de Canàries (LAV) va enviar la coreògrafa d’El Hierro Ylenia Quintero a Dansa València per a connectar-se amb la creació local de la mà de Julia Irango, que va exercir com a amfitriona. Este pròxim mes de setembre s’invertiran els rols i serà la canària la que acompanye la valenciana durant la seua residència artística d’aprenentatge.
Irango s’instal·larà a Tenerife per a afinar el seu espectacle Mamarratxa Attack, un projecte plantejat com un exercici d’intimitat radical on reflexionar sobre qüestions de gènere i identitat a través de la transformació i ruptura de la imatge de la mateixa artista.
Com en treballs anteriors, Irango aposta per la presència de la cultura pop en les propostes més contemporànies i habita la tensió que es genera entre els llenguatges més conceptuals de la dansa i la cultura audiovisual més popular. En esta ocasió, està desenrotllant una investigació física en la qual indaga en l’humor, el ridícul i la vergonya, usant arquetips presents en l’imaginari col·lectiu.
La dansa es cuina en les aules de la Universitat
Cia La Repetidora ha sigut la triada per a dur a terme una residència artística que tindrà lloc del 9 al 13 de setembre en l’aula d’arts escèniques de l’antiga Facultat de Magisteri amb Curarse de espanto, que aprofundix en la reflexió del cos com a arxiu a través d’un projecte en el qual convergixen la música en directe, la dansa i el text.
La intenció durant l’estada de residència és investigar els moviments, sons, cançons i imatges que apareixen i desapareixen en el cos com a fantasmes encarnats.
Per la seua part, Elsa Moreno durà a terme una residència tècnica en la Sala Matilde Salvador. La ballarina, coreògrafa i poeta ha plantejat La hora blanca com un recital que és, així mateix, obra de teatre, un concert i una “peça de dansa amb massa text”. Els poemes del seu primer poemari, En un lugar limítrofe, abandonen el paper per a convertir-se en un esdeveniment escènic.
La residència, programada en setembre, està destinada a repensar el disseny d’il·luminació, l’escenografia i l’ús de materials d’esta proposta que va tindre la seua estrena en maig de 2024. La seua creadora defén “la constant transformació de les arts vives”, les representacions de les quals “poden obrir noves perspectives sobre una mateixa història”.